Vertalen

Het begrip Vertalen komt uitonderzoek JobWise 2021. Het betreft: Wensen en mogelijkheden vertalen naar een werkplek, Inzicht en begrip voor kandidaat, Inzicht en begrip voor andere betrokkenen.

Wat moet je weten?

Solliciteren is in eerste instantie een proces waarin veel informatie wordt gegeven en gevraagd. Vaak is deze informatie verbaal en niet altijd is het al helemaal concreet. Dit kan voor kandidaten met een LVB als lastig worden ervaren. Ook in het werk zelf is dit het geval. Er wordt uitleg gegeven en daarna verwacht dat het wordt begrepen. Voor kandidaten met een LVB is het lastig om verbale informatie te begrijpen (Garrels, 2019) en daarnaast hebben ze soms meer tijd en herhaling nodig hebben om informatie volledig te begrijpen (De Vries, 2021).

Hoe doen we dat:

In samenwerking met de kandidaat

Bieden van structuur en overzicht

  • We ondersteunen bij het filteren van informatie, door onderwerpen stuk voor stuk af te gaan.
  • We maken het proces van werk zoeken inzichtelijk door het te verdelen in stappen zoals cv maken, kennismaken, proefdag etc. en de keuzemomenten hierin te benoemen.
  • We leggen kandidaat uit welke personen betrokken zijn, wat hun rol in het proces is, en wat kandidaat kan verwachten van deze persoon.
  • We maken een samenvatting van de 2-3 belangrijkste punten uit een gesprek.

“Kandidaat heeft meerdere mogelijke werkplekken. Met hem een schema gemaakt wat voor hem belangrijk is. Hiermee hoop ik hem inzicht te geven in zijn keuze” (Jobcoach)

Uitleggen en vertalen van verbale en schriftelijke informatie naar begrijpelijke taal

  • We leggen woorden die mogelijk niet begrepen worden uit en checken of het is begrepen.

“…Er moet een beetje siroop in. Ik laat je zien wat een beetje is” (Werkbegeleider)

  • We maken gebruik van non-verbale informatievoorziening in gesprek ter ondersteuning, zoals tekenen, plaatjes etc.
  • We helpen informatie te ordenen, om bijvoorbeeld positieve en negatieve effecten in beeld te brengen in een schema.

“Wat ik regelmatig meemaak met kandidaten is dat zij de termen die wij in de zorg en ondersteuning gebruiken herkennen en weten te gebruiken zonder dat ze begrijpen wat ermee bedoeld wordt. Ik krijg als werkbegeleider met regelmaat sociaal wenselijke antwoorden, als ik doorvraag merk ik dat hetgeen wat ik heb bedoeld toch niet altijd goed is begrepen. Ik check daarom altijd of wij elkaar op dezelfde manier hebben begrepen” (Werkbegeleider)

 

Onuitgesproken aannames en interpretaties verdiepen en bespreken.

  • We bezoeken een werkplek om een realistisch beeld te krijgen van het werk.
  • We bespreken afspraken tot op het detailniveau, zodat (onbewuste) aannames zoveel mogelijk besproken worden.
  • We brengen proactief verschillende perspectieven rondom werk in beeld zoals financiële en persoonlijke groei en ontwikkeling (persoonlijk/professioneel).
  • We maken inzichtelijk wat eventuele consequenties van verschillende keuzes zijn, op korte en lange termijn.
  • We geven instructies in gemakkelijke taal en door dingen voor te doen.
  • We maken met bedrijven en kandidaten een afgebakend takenpakket, waarin waar nodig gebruik wordt gemaakt van jobcarving.

“… met de kandidaat in gesprek geweest dat alcohol drinken op de werkvloer niet mag. Hierop vroeg de kandidaat mij of hij wel een 0.0% biertje kon meenemen.” (Jobcoach)

“Kandidaat is ontslagen vanwege softdrugsgebruik tijdens het werk. In gesprek met de kandidaat werd duidelijk dat hij enkel had geblowd in zijn pauze, waarvan hij dacht dat dit niet onder werktijd viel” (Jobcoach)

“Kandidaat had twee verschillende werkgevers, waardoor hij slecht 1x loonheffingskorting kon toepassen. In de uitleg hierover had ik het woord “betalen” gebruikt. De kandidaat vroeg na enkele maanden wanneer hij de rekening zou krijgen van de belasting die hij moest betalen” (jobcoach)

Woorden en erkenning geven aan emotie, gevoel en behoefte

  • We brengen de werkwens en het perspectief van de kandidaat in beeld, en maken een vertaalslag indien nodig (onrealistische doelen vertalen naar stappen in het proces).
  • We beschrijven het gedrag dat wij zien en geven erkenning aan de emoties die we waarnemen.
  • We steunen de kandidaat in het omgaan met emoties door te helpen metaliseren, d.w.z. we zijn oprecht nieuwsgierig naar de bedoelingen, motivaties, verwachtingen, zonder oordeel.
In samenwerking met het netwerk
  • We nemen het netwerk mee in de financieel/administratieve kant van het werken.
  • We sturen aan op het spreken van dezelfde taal met het netwerk.
  • We betrekken de belangrijke netwerkpartners van de kandidaat.
In samenwerking met de werkgever
  • We steunen en geven tips aan de werkgever op welke wijze de communicatie met de kandidaat het beste kan worden vormgegeven.
  • We zijn bij problemen of conflicten bereikbaar voor de werkgever en zorgen we ervoor dat dit (indien nodig) afgestemd wordt met het netwerk.
ⓒ Middin en Cordaan 2017. Mede mogelijk gemaakt door Lexenzo en AramPro