Het begrip Vertalen komt uitonderzoek JobWise 2021. Het betreft: Wensen en mogelijkheden vertalen naar een werkplek, Inzicht en begrip voor kandidaat, Inzicht en begrip voor andere betrokkenen.
Solliciteren is in eerste instantie een proces waarin veel informatie wordt gegeven en gevraagd. Vaak is deze informatie verbaal en niet altijd is het al helemaal concreet. Dit kan voor kandidaten met een LVB als lastig worden ervaren. Ook in het werk zelf is dit het geval. Er wordt uitleg gegeven en daarna verwacht dat het wordt begrepen. Voor kandidaten met een LVB is het lastig om verbale informatie te begrijpen (Garrels, 2019) en daarnaast hebben ze soms meer tijd en herhaling nodig hebben om informatie volledig te begrijpen (De Vries, 2021).
Bieden van structuur en overzicht
“Kandidaat heeft meerdere mogelijke werkplekken. Met hem een schema gemaakt wat voor hem belangrijk is. Hiermee hoop ik hem inzicht te geven in zijn keuze” (Jobcoach)
Uitleggen en vertalen van verbale en schriftelijke informatie naar begrijpelijke taal
“…Er moet een beetje siroop in. Ik laat je zien wat een beetje is” (Werkbegeleider)
“Wat ik regelmatig meemaak met kandidaten is dat zij de termen die wij in de zorg en ondersteuning gebruiken herkennen en weten te gebruiken zonder dat ze begrijpen wat ermee bedoeld wordt. Ik krijg als werkbegeleider met regelmaat sociaal wenselijke antwoorden, als ik doorvraag merk ik dat hetgeen wat ik heb bedoeld toch niet altijd goed is begrepen. Ik check daarom altijd of wij elkaar op dezelfde manier hebben begrepen” (Werkbegeleider)
Onuitgesproken aannames en interpretaties verdiepen en bespreken.
“… met de kandidaat in gesprek geweest dat alcohol drinken op de werkvloer niet mag. Hierop vroeg de kandidaat mij of hij wel een 0.0% biertje kon meenemen.” (Jobcoach)
“Kandidaat is ontslagen vanwege softdrugsgebruik tijdens het werk. In gesprek met de kandidaat werd duidelijk dat hij enkel had geblowd in zijn pauze, waarvan hij dacht dat dit niet onder werktijd viel” (Jobcoach)
“Kandidaat had twee verschillende werkgevers, waardoor hij slecht 1x loonheffingskorting kon toepassen. In de uitleg hierover had ik het woord “betalen” gebruikt. De kandidaat vroeg na enkele maanden wanneer hij de rekening zou krijgen van de belasting die hij moest betalen” (jobcoach)
Woorden en erkenning geven aan emotie, gevoel en behoefte