Behartigen

Het begrip Behartigen komt uitonderzoek JobWise 2021. Het betreft: Belang van werk behartigen bij betrokkenen, Beschermen, Bemiddeling juiste voorwaarde werkplek

Wat moet je weten?

Rondom kandidaten met een LVB zijn veelal diverse partijen betrokken. Dit netwerk heeft een belangrijke rol in succesvolle werkhervatting van kandidaten (Lub, 2019). Voor een kandidaat kan het intens zijn dat er diverse mensen betrokken zijn bij het realiseren van werkhervatting. Ook kan het zijn dat er verschillende belangen en visies bestaan op de werkhervatting van kandidaten (Garrels, 2019); (Lub, 2019). We beseffen ons dat er vanuit verschillende perspectieven naar de kandidaat wordt gekeken en dat er mogelijk sprake is van verschillende belangen.

Bij het aangaan van een baan, komt ook het aangaan van een arbeidscontract met afspraken, rechten én plichten. Het brengt veranderingen teweeg in de weekplanning, financiën en administratie. We zijn ons bewust van dat kandidaten met een LVB minder sterk ontwikkelde handelingsvaardigheden (perceptueel redeneren) hebben en hierdoor moeite hebben met het zien van verbanden (De Vries, 2021). Kandidaten met een LVB kunnen hierdoor vastlopen op de randvoorwaarden rondom werk omdat ze de afspraken niet kunnen overzien en ze het overzicht verliezen.

Als iemand eenmaal werk heeft kan diegene volledig opgenomen worden in het team, en kunnen de kwetsbaarheden met betrekking tot de LVB naar de achtergrond verdwijnen. De kwetsbaarheden zijn veelal niet zichtbaar en ook de kandidaat zelf spreekt hier meestal liever niet over: vaak vanuit schaamte (Willemsen & Douma, 2018). Er kunnen daarom te hoge verwachtingen ontstaan vanuit de omgeving.

Hoe doen we dat:

In samenwerking met de kandidaat

Stimuleren van zelfvertrouwen en vergroten zelfredzaamheid

  • We motiveren de kandidaat om zoveel mogelijk zelf het gesprek te voeren met netwerk en werkgever en faciliteren en steunen hierin waar nodig.
  • We steunen kandidaat en netwerk bij het transparant krijgen van de (veranderende) financiën, door hen te wijzen op de meest recente rekentools en verplichte wijzigingen door te geven aan instanties.
  • We leggen wet- en regelgeving uit in gemakkelijke taal, zodat de kandidaat kan begrijpen wat het betekent.
  • We steunen kandidaat in het contact met werkgever of netwerk en hebben oog en aandacht voor de spanning die het eventueel teweeg brengt.
  • We maken voor de kandidaat inzichtelijk welke belangen een werkgever mogelijk kan hebben.

Kandidaat heeft een contract aangeboden gekregen en wilde blijven werken. Ik heb hem gecomplimenteerd en gefeliciteerd met het feit dat hij nu in dienst komt. Dat is toch een mooie stap na 10 jaar niet werken en thuis zitten. Ik heb uitgelegd wat het financieel betekend, met name dat hij niet gelijk er financieel op vooruit gaat. Dat hij daar niet op moet rekenen. Wel hebben we (samen met de woonbegeleider) uitgelegd dat hij door dit contract ook makkelijker een andere woning kan krijgen (een belangrijke wens van hem) en in de toekomst (lange termijn) meer financiële mogelijkheden. We hebben uitgelegd wat een tijdelijk contract inhoudt. We hebben uitgelegd dat we het UWV tijdig moeten informeren. We hebben uitgelegd dat we de bewindvoerder op de hoogte moeten stellen.
We merken dat de kandidaat zelfstandig wil opereren maar dat hij onvoldoende idee heeft wat het contract inhoudt en de gevolgen daarvan zijn. Dus dat hebben we zo goed mogelijk vertaald naar de kandidaat. Ook de link gelegd van dit succes op korte termijn naar de mogelijkheden op lange termijn. (Jobcoach)

 

In samenwerking met het netwerk

Inleven en vertalen

  • We maken succesvolle situaties zichtbaar aan het netwerk, en spreken waarderend over gemaakte stappen.
  • We stimuleren het netwerk om de focus te leggen op wat goed gaat, ook al zijn het kleine stappen.
  • We steunen netwerk en werkgever om informatie op een begrijpelijke en overzichtelijke manier aan te bieden.
  • We informeren het netwerk over de (kleine) stappen in het proces om hen betrokken te houden (bijvoorbeeld via WhatsApp of bellen)
In samenwerking met de werkgever

Realistische verwachtingen

  • We scheppen realistische verwachtingen door samen met de kandidaat uit te leggen wat de krachten en valkuilen zijn van de kandidaat.
  • We stellen verwachtingen met netwerk en werkgever proactief bij, aansluitend op het tempo van de kandidaat.
  • We erkennen de kwaliteiten en valkuilen van de kandidaat, door rekening te houden met verbale, perceptuele en verwerkingssnelheid. Voorkom dat door verbale kwaliteiten de kandidaat overschat wordt.

“… door met manager in gesprek te gaan over de belastbaarheid van de kandidaat en haar gevoeligheid voor roddelen. In dit gesprek heb ik het voor de kandidaat opgenomen om haar te beschermen tegen deze invloeden en de managers hier om hulp te vragen” (Jobcoach)

Voortgang monitoren

  • We spreken met regelmaat netwerk en werkgever, om groei en ontwikkeling zichtbaar te maken.
  • We stellen het belang en de werkwens van de kandidaat voorop.
  • We trainen de werkgever of netwerk in het omgaan met, en de interpretatie van gedrag van de kandidaat.
  • We voeren met regelmaat voortgangs- en evaluatiegesprekken met kandidaat, werkgever en netwerk.
  • Wij bewaken de grenzen van kandidaat en zijn mogelijkheden, zodat deze niet onbedoeld overvraagd wordt.

Bemiddelen bij spanningen

  • Wij zijn de intermediair tussen het netwerk, werkgever, kandidaat, waarbij wij verschillende visies met betrekking tot het werk inzichtelijk maken en door positieve overeenkomsten te benoemen.

“Ik heb de problemen van werkgever en de kandidaat aangehoord en ben toen gaan bemiddelen tussen beide partijen. Ieder probleem besproken en gekregen naar de oplossing. Ik zorg ervoor dat beide partijen tevreden zijn met de oplossing” (Jobcoach)

Informeren en ondersteunen bij administratie rondom participatiewet

  • We informeren de werkgever over de geldende regelingen en ondersteunen om de benodigde formulieren in te vullen.
ⓒ Middin en Cordaan 2017. Mede mogelijk gemaakt door Lexenzo en AramPro